A fekete a legfontosabb színek közé tartozik. A hozzá kapcsolódó - jellemzően negatív - asszociációk az éjszaka, a semmi, a halál és az alvilág. A keresztény szimbolikában a bűnösök lelkének, sőt magának a Gonosznak a színe. Újabban a lázadás, deviancia, perverzió és tabuk képzetei is társulnak hozzá.
Az öltözködésben hosszú ideig a szegények és aszkéták viselete volt, valamint a gyász színe. A "középkor alkonyán" jelent meg először a drága, elegáns fekete a burgundi udvarban, majd spanyol hatásra lett divatos Európa-szerte a koraújkorban. Ez utóbbi változatban az arisztokráciához tartozást jelezte. A 19. századtól a férfiviselet meghatározó színe, a komolyság, siker és gazdagság jelképe; a nők fekete estélyi ruhája ugyanakkor a század második felétől a kifinomult stílus és a csábítás megtestesítője.
Kép forrása: agentprovocatuer.com
A mozifilmek "végzet asszonyai" - Marlene Dietrich, Greta Garbo, Karády Katalin - titokzatosságának fekete ruhájuk is fontos kelléke. A 20. század utolsó negyedére jellemző designer fekete hasonlóan erőteljes, titokzatos és csábító szín. Vivienne Westwood, a punk divat királynője az első tervező, akit ezzel a színnel azonosítunk. A '80-as és '90-es évek divattervezői szintén építettek a fekete szín jelképezte szexuális erőre, például a fekete bőr és fényes fekete PVC anyagok használatával. Gianni Versace bondage kollekciója az addig főleg a meleg szubkultúrára jellemző "leathersex" öltözéket emelte a köztudatba. John Galliano és Alexander McQueen a deviancia, dekadencia és perverzió megjelenítéséhez használták - igen gyakran - a feketét.
A fekete harisnya, sokszor hosszú fekete kesztyűvel párosítva, gyakori az erotikus képeken. A fekete a fétisként is előforduló anyagok (bőr, latex, lakk) és ruhák (harisnya, cipő) leggyakoribb színe. A fényes bőr- és lakkcipők magukra vonják a tekintetet, a fekete harisnya kontrasztja kiemeli a világos bőrt. Évtizedek óta a fehérneműk legnépszerűbb színe.